Min mätplan för Dimora Smycken fokuserar på att driva försäljning, öka kundinteraktionen och generera leads. Jag har valt KPIs som mäter antal sålda produkter, klick på e-postadressen, antal inloggningar samt antal ifyllda nyhetsbrev och kontaktformulär för att få en tydlig bild av hur väl vi lyckas engagera våra kunder och omvandla intresse till konkreta handlingar. Genom att spåra geografiska segment och använda alla kanaler kan vi identifiera var våra kunder befinner sig och optimera marknadsföringen därefter.
Våra mål (targets) är formulerade för att mäta kundresans slutförande, såsom att kunden fullföljer köpet och får ett ”Tack”-meddelande eller skickar in ett kontaktformulär. Dessa steg är viktiga eftersom de speglar slutmålet med våra insatser: att förvandla besökare till aktiva och lojala kunder. Denna mätplan är strukturerad för att stödja företagets tillväxt och skapa långsiktiga kundrelationer genom en kombination av kortsiktiga och långsiktiga mål.
Taggen ”GA4 – Event – Ecommerce Events” som hör ihop med KPI:n ”Antal sålda produkter”
Taggen ”Mail_click” som hör ihop med KPI:n ”klick på e-postadress”
Taggen ”login_klick” som hör ihop med KPI:n ”antal inlogg”
Taggen ”newsletter_signup” som hör ihop med KPI:n ”Antal ifyllda Nyhetsbrev”
Taggen ”contact_form” som hör ihop med KPI:n ”Antal ifyllda kontaktformulär”
Under ”Viktiga händelser” ser vi att mina taggar är aktiverade, så att dem dyker upp i mina händelser.
Under ”händelser” i Google Analytics så ser man alla mina taggar som följs upp i mina KPI:er
(purchase = Antal sålda produkter) (newsletter_signup = Nyhetsbrev) (contact_form = Kontaktformulär) (mail_click = Klick på mail) (login_klick = Antal inlogg)
som bekräftar att spårningen fungerar som den ska.
I Google Analytics, under ”E-handelsköp” så ser vi att min tagg ”purchase” fungerar. Här ser vi hela köpresan, tillexempel vilka produkter som har sålts mest och den totala intäkten. Detta bekräftar att spårningen fungerar korrekt.
I denna bild så ser vi mina två segment som jag har med i min mätplan, vilket är ”Geografisk” & ”alla kanaler” där vi ser vart mina besökare kommer ifrån och vilka kanalgrupper de använder sig av.